Styrk din virksomhed med økonomistyring  

Skrevet af Kenneth Søe-Larsen
Publiceret 07/12/2021

Med god og veletableret økonomistyring sikrer du og din virksomhed, at de økonomiske rammer bliver overholdt i organisationen. Det kan b.la. være at sikre, at alle de ressourcer, som din virksomhed har, bliver anvendt bedst muligt. På den måde bliver der skabt mest mulig værdi.

Økonomistyring bliver især et værdifuldt aktiv for din virksomhed, når du først har opnået sammenhæng mellem jeres økonomi, anvendelse af ressourcer og de grundlæggende strategiske målsætninger. Ledelsen i virksomheden får et unikt indblik i, hvordan virksomhedens økonomi spiller sammen med resten af organisationen og kan bruge indblikket til at gøre virksomheden endnu stærkere.

Hvad er økonomistyring

Det ligger lidt i ordet, at økonomistyring handler om at styre økonomien. Alligevel forveksler mange økonomistyring med regnskaber. Økonomistyring er dog meget mere end blot det. Regnskaber ser tilbage i tiden, mens økonomistyring ser fremad og skal være med til at optimere virksomhedens drift og økonomi.

Med økonomistyring får du mulighed for at styre din virksomheds økonomi i den retning, du ønsker. Helt grundlæggende kommer din virksomhed til at kunne spare penge, opnå højere omsætning og sikre en bedre likviditet med økonomistyring.

Økonomistyring er dog ikke helt lige til. Økonomistyring forudsætter nemlig, at du og din virksomhed har en række værktøjer, som kan hjælpe jer med at få et overblik over, hvordan virksomheden kan omsætte varer hurtigere end før, hvordan virksomheden skal vækste fremover og meget mere.

Hvilke udfordringer kan økonomistyring løse?

En effektiv økonomistyring bidrager til at kunne spore på, hvad der sker lige nu og her, hvad der før og sket, og hvad man forventer, der skal ske fremover. Økonomistyring skal b.la. være med til at kigge dybere ind i og udligne ubalance i regnskabet. Økonomistyring skal desuden hjælpe til med at identificere, hvor din virksomhed tjener penge, og hvor din virksomhed taber penge.

Økonomistyring kan også hjælpe dig og din virksomhed med at spore fejl i organisationens økonomidata på tværs af alle afdelinger. Du får dermed en god håndfuld stamdata af høj kvalitet, som ledelsen kan bruge til at træffe strategiske beslutninger ud fra.

Med økonomistyring får du altså optimeret dine forretningsprocesser. Du får sparet tid og penge, og du får samtidig også reduceret antallet af procesflaskehalse og fejl. Det er et supervigtigt redskab, som i sidste ende gavner din virksomheds bundlinje.

 

 

 

 

 

Økonomistyring med Microsoft Dynamics 365 Business Central

Økonomistyring er ikke blot et redskab og et værktøj, du og din virksomhed benytter jer af for at opnår bedre resultater. Med økonomistyringsmodulet i Microsoft Dynamics 365 Business Central får du en pålidelig sparringspartner, som effektiviserer processerne i din virksomhed, binder økonomien sammen og gør det endnu nemmere at analysere på data.

I Business Centrals økonomistyring kan du b.la. få et større overblik over salgstransaktioner. Du kan registrere dem i oversigter og styre jeres tilgodehavender og betalingsprocesser. Økonomistyringsværktøjet i Business Central tilføjer desuden helt automatisk et revisionsspor samt dokumentation til hver enkelt transaktion.

Herudover kan du med økonomistyringsredskabet nemt holde styr på jeres bankdata med automatiske processer på tværs af jeres samtlige banktransaktioner. Du kan derudover få adgang til standardrapporter på balancer, budgetbalancer osv. Det bedste af det hele er, at du nemt kan tilgå samtlige rapporter fra din telefon eller tablet. Ligger din Business Central i skyen, kan du tilgå det hele, uanset hvor du er henne. Så længe du har adgang til internet.

Meget mere end blot økonomistyring

Microsoft Dynamics Business Central er meget mere end blot et økonomistyringsværktøj. Med Business Central får du mulighed for at skabe sammenhæng mellem alle hjørner af organisationen. Business Central består af flere forskellige moduler, som alle er samlet under samme softwaretag. Det betyder, at de forskellige afdelinger i virksomheden snakker bedre sammen, arbejder ud fra de samme tal og data og på den måde også arbejder mod samme mål.

Det er selvfølgelig forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvilke moduler der passer til hver enkelt organisation. Business Central er bygget op således, at du faktisk kan få skræddersyet løsningen til lige netop din virksomheds behov. Endnu bedre er det, at du løbende kan justere og skalere på din Business Central i takt med, at din virksomhed vækster og udvider sig.

Med en komplet ERP-løsning som Business Central får du altså dækket alle aspekter af din virksomhed. Da Business Central er en del af Dynamic 365-familien, kan du nemt kombinere den med andre løsninger som f.eks. CRM og Business Intelligence.

Sig ja til holdbare forandringer i et langvarigt samarbejde, hvor vi kan regne med hinanden

Der er mere, hvor det kommer fra:

Nyt ERP-projekt? Sådan bliver du klar til start!

Du har en stærk formodning om, at et andet ERP-system kan klare dine workflows bedre og mere effektivt. Men du ved samtidig, at det kræver ressourcer at implementere det nye system. Her er tre gode råd til, hvordan du – sammen med dit team – kommer godt i gang med processen.

læs mere