ERP-system til engros- og handelsvirksomheder

Skrevet af Kenneth Søe-Larsen
Publiceret 04/03/2022

Når du er en travl engros- eller handelsvirksomhed, har du brug for at have styr på samtlige hjørner af din virksomhed for at have det fulde overblik. En ERP-løsning binder alle trådene sammen i din virksomhed og strømliner processerne, så alle dele af virksomheden arbejder hen mod samme mål.

Uanset om det, der er byggestenene i din virksomhed, er indkøb, salgsprocesser eller en god blanding, så kan en ERP-løsning hjælpe jer med at optimere processerne. Med et ERP-system får du og din virksomhed en IT-løsning, som giver jer det fulde overblik over jeres forretning. I sidste ende hjælper det jer med at minimere både menneskelige fejl og rutinearbejde, som i sidste ende giver pænere tal på bundlinjen

Er en standard-ERP-løsning nok til engros- og handelsvirksomheder?

Der findes mange forskellige ERP-løsninger, og du har højst sandsynligt allerede en i forvejen. Med en standardløsning følger der begrænsninger – så for at give et kort og konkret svar: En standardløsning er ikke nok, hvis du gerne vil gå all in på at optimere arbejdsprocesserne i din virksomhed.

Virksomheder er forskellige – uanset om de opererer inden for samme branche eller ej. Du finder altså ikke to virksomheder, som er ens. Derfor giver det også bedst mening at have en ERP-løsning, som er skræddersyet efter lige netop jeres behov og ikke efter generelle branchebestemmelser.

Tidligere har fravalget af en skræddersyet løsning tit og ofte bundet i prisen. Det var en dyr fornøjelse at få kodet og skræddersyet specielle features ind i ERP-løsningen. Samtidig kunne det også være en ret krævende og omfangsrig proces. Heldigvis er der kommet andre boller på suppen. Microsoft Dynamic 365 Business Central er Microsofts nyeste skud på stammen. Her er en af de helt store fordele, at du nemt kan tilpasse systemet og tilføje moduler, som passer til din virksomhed.

Fordele ved Business Central for engros- og handelsvirksomheder

Som nævnt ovenover er et af de helt store plusser ved Business Central, at du kan tilpasse den lige netop din virksomhed. Moduler, som helt sikkert vil komme din virksomhed til gode, er b.la. moduler som indkøbsstyring, logistikstyring, økonomistyring og salgs- og ordrestyring.

Det bedste af det hele er ikke modulerne hver for sig. Det bedste er, at modulerne snakker sammen. Så snart I er ved at løbe tør for et produkt, får indkøbsafdelingen besked. På den måde får I strømlinet alle processerne i jeres virksomhed, I undgår, at vigtige informationer som f.eks. mangel på en specifik vare går tabt, og I sikrer jer en bedre bundlinje

Hvad kan et ERP-system gøre for en engros- eller handelsvirksomhed?

Som engros- eller handelsvirksomhed får du helt sikkert tit ordrer fra kunder, som skal håndteres på en eller anden måde. Business Central kan hjælpe dig med følge samtlige ordrer fra start til slut. Ordren kan hurtigt blive plukket, pakket og sendt videre til kunden.

Med Business Central får I også automatiseret flere processer. Måske har I en webshop, hvor kunderne kan lægge deres bestilling? Her kan Business Central sørge for, at webshoppen automatisk bliver opdateret med status på lagerbeholdning, hvor lang leveringstiden er og samtidig give kunderne besked, når deres ordrer er afsendt. Helt automatisk.

En anden vigtig del af det at være engros- eller handelsvirksomhed er fakturering. Her kan Business Central endnu en gang gøre tilværelsen nemmere for jer. Når en kunde har lagt en ordre, og den er afsendt, gør Business Central det nemt at fakturere ordren. Systemet sørger også for, at kunden får sin ordrebekræftelse.

Hvad sker der, når Business Central skal opdateres?

Det er enhver virksomheds mareridt at skulle sætte alting i stå af den ene eller den anden årsag. Men især software kan være en stor byrde for mange virksomheder, hvis det skal opgraderes eller pludselig opdateres. For en engros- og handelsvirksomhed kan det betyde, at den bliver nødt til at sætte det hele i bero, mens systemet opdaterer.

Med Business Central undgår du at stå i situationer som denne. Der skal nemlig være plads til at vækste og opgradere, uden du skal sætte hele forretningen i stå, når din ERP-løsning skal tilpasses. Opgraderingen i Business Central sker i det, der kaldes extensions. Det betyder, at din udvikler ikke skal ind at rode i koden. Opgradering sker dermed helt gnidningsfrit og uden risiko for, at det hele går i stå.

Der skal opdateringer til for at kunne følge med tiden, og det er også tilfældet med Business Central. Har du Business Central i skyen, er det ikke noget, du skal bekymre dig om. Opdateringerne kommer automatisk, og du skal heller ikke have den helt store pengepung frem. Opdateringerne er nemlig en del af den licens, som du betaler for Business Central. 

Sig ja til holdbare forandringer i et langvarigt samarbejde, hvor vi kan regne med hinanden

Der er mere, hvor det kommer fra:

Sådan frigiver du en arbejdsuge

”Time is money” skrev Benjamin Franklin i en essay i 1748. Ordene har stadig stor betydning i dag, for tid er en vigtig (måske den vigtigste?) ressource i din virksomhed. Har du styr på, hvordan I bedst bruger jeres tid?

læs mere

Bliv klar til den nye bogføringslov

Digital bogføring. Det var det helt store emne, da den nye bogføringslov blev vedtaget i maj. Det betyder, at mange danske virksomheder skal være klar til at føre sit regnskab helt digitalt. Få et overblik over kravene og se, hvor langt du er i processen med at digitalisere dine arbejdsgange.

læs mere

Nyt ERP-projekt? Sådan bliver du klar til start!

Du har en stærk formodning om, at et andet ERP-system kan klare dine workflows bedre og mere effektivt. Men du ved samtidig, at det kræver ressourcer at implementere det nye system. Her er tre gode råd til, hvordan du – sammen med dit team – kommer godt i gang med processen.

læs mere