312, 313, 314 – mit lager stemmer! Gør dit?

Kender du den følelse? At der er lige præcis det antal varer på hylden, som systemet siger? Den følelse er simpelthen så tilfredsstillende. Hvor lang tid går der mellem, at du oplever den? 

Forhåbentlig er det ret ofte – for ikke at sige hver gang. Men hvis du er en af dem som af og til oplever, at der er for få eller for mange styks på dine lagerhylder, så er det måske tid til at gøre noget ved det.   

Det handler jo kort og godt om lagerbinding og leveringssikkerhed. Du ønsker et lager, der matcher dit salgsflow og dine kunders behov – ikke meget mere af hensyn til lagerbindingen – ikke meget mindre af hensyn til leveringssikkerheden. Ved du, hvordan du når derhen? 

Tre veje til målet 

Jeg møder – groft skitseret – tre forskellige måder, danske handels- og engrosvirksomheder klarer denne opgave:  

Den meget manuelle vej 

Du har data og viden på gule lapper, i forskellige systemer og nogle Excel-ark rundt omkring – og du ved, hvor alting er.  

Du samler informationerne og laver dine LOPSLAG og udregninger for at nå frem til beholdninger på de forskellige lokationer. Sammen med dit store know-how, er det en proces, du har helt styr på. Men det er også en proces, som tager meget af din tid.  

Den semi-automatiske vej 

Som i eksemplet før, har du en række Excel-ark og nogle systemer fyldt med data. Men du har også andre systemer, som du bruger til at samkøre dine lister, så du får et overblik.  

Du er stadig afhængig af en del manuelle dataindsamlinger og processen tager tid. Særligt fordi der er brug for ekstra kontrol, for var det nu også de rigtige kolonner, systemet hev data fra? 

Den fuld-automatiske vej 

Alt kører i dit ERP-system. Fra du bestiller, til varen ankommer, skannes ind på lageret, bliver plukket og afsendt (formentlig endda med automatisk oprettelse af forsendelseslabel, men det er en helt anden historie).  

I hele processen bliver hver vare registreret med håndscannere, så du er sikker på, at dit system og lager hele tiden er up-to-date. Samtidig er de mange data med til hurtigt og enkelt at generere lager- og indkøbslister. Du får nem adgang til data, som giver dig overblik over udviklingen og en klar indikation om forventningerne.  

Der er ikke to virksomheder, der er ens, men måske du kan se dig selv i et af scenarierne? Og måske du har et ønske om at nå frem mod en mere automatiseret vej, som sparer tid og gør arbejdsgangene nemmere for dine medarbejdere? Det vender jeg tilbage til om et øjeblik, men lad os først kort se på, hvad en fejl på lageret egentlig har af betydning.  

Færre fejl på lageret 

Når kunden har lagt en ordre, og din lagerbeholdning ikke stemmer, bliver det hurtigt dyrt at fikse situationen. Enten skal du skuffe kunden eller skaffe varen – måske endda uden den vanlige mængderabat, men med en dyr ekspreslevering. Og næsten uanset hvordan du griber det an, vil din kunde opleve en  form for forsinkelse.  

Én enkelt fejl på lageret igangsætter altså processer for flere medarbejdere i virksomheden. Det koster tid og skaber formentlig irritation – særligt når det sker tredje eller fjerde gang.  Og du har ikke mulighed for at give din kunde den gode købs- og leveringsoplevelse, som du egentlig ønsker.  

Og det leder os hen til:  

Måske er det på tide at kigge på et ERP-system, som kan hjælpe jer? 

Kender du Tasklet Factory?

De manuelle processer tager tid, og der er større risiko for tastefejl. Samtidig er der en del viden, som sidder i hovedet på nøglemedarbejderen fremfor i systemet, hvor flere kan tilgå den.  

Tasklet Factory er et add-on til Microsoft Dynamics 365 Business Central. I grove træk er det en håndscannerløsning, som er koblet direkte til din Business Central. Det betyder, at du med denne løsning kan modtage varer, tælle op, finde og plukke til ordre og flytte fra lageret.  

Med Tasklet Factory er data i systemet i orden. Det betyder, at det er nemmere for alle i virksomheden: For sælgeren at foretage mersalg uden frygt for, at varen er udsolgt, for indkøberen at købe rigtigt ind til tiden, og for lagermedarbejderen, som nemt finder varerne og ikke går forgæves. For der er lige præcis de 314 styk på hylden, som systemet har registreret.  

Vil du vide mere?  

Lagerstyring er vigtig for både store og mindre virksomheder. Kenneths har tidligere skrevet indlægget: ”Funktionel lagerstyring med et ERP-system”. Her dykker han mere ned i, hvad et lagerstyringssystem kan betyde for din virksomhed.  

Lad Bornerups hjælpe dig med dit næste ERP-projekt 

Hos Bornerups har vi +30 års erfaring med at implementere ERP-systemer, som understøtter virksomhedens fremtidige udvikling. Få en erfaren partner med i processen og lad os sammen skabe den løsning, som passer til din virksomhed.  

Book et gratis sparringsmøde og lad os se på, hvordan Dynamics 365 Business Central og Tasklet Factory kan optimere din virksomhed.