Der findes mange forskellige ERP-løsninger på markedet. Er det blevet tid til at sige farvel til en on premise-løsning og i stedet finde en mere fremtidssikret løsning i skyen?
Det handler om, hvor dit ERP-system hostes: On-premise hostes lokalt, mens cloud hostes på udbyderens servere. Det har naturligvis sine fordele og ulemper – det vender jeg tilbage til.
Først vil jeg nævne, at vi hos Bornerups udelukkende arbejder med cloudbasereder ERP-løsninger, fordi vi mener, at det har en række fordele og – ikke mindst – er en fremtidssikret løsning.
Men det her blogindlæg handler ikke om os – men om dig og den helt rigtige ERP-løsning for din virksomhed. Lad os starte med at få et hurtigt overblik over forskellene.
Forskellen på on-premise og cloud ERP
Der er primært fire områder, du skal være opmærksom på:
Investering og kapitalbinding
On premise er den traditionelle ERP-løsning, som er installeret på dine servere. Det betyder ofte en forholdsvis stor økonomisk investering, fordi du både køber licens og investerer i den rette skalerbare hardware.
Cloud ERP tilgår du via skyen, og du behøver derfor ikke ekstra hardware. Du har typisk en abonnementsløsning, så du har en løbende udgift fremfor én større engangsinvestering.
Funktionalitet
Det to typer systemer giver dig i store træk adgang til de samme funktioner. On premise har tidligere slået på, at de var nemmere at tilpasse til virksomheders unikke forretningsgange og behov – en faktor som mange nichevirksomheder har været glade for.
I dag forholder det sig dog lidt anderledes: Med en cloudbaseret løsning har du nemlig virkelig mange muligheder for at tilpasse systemet til præcis de behov, I har i din virksomhed. Og det er naturligvis også muligt at kode konkrete tilpasninger, så alt fungerer optimalt for jer.
Sikkerhed
On premise giver dig den fulde kontrol og det fulde ansvar for dit systems sikkerhed. Dit ERP-system indeholder mange følsomme data, som du ikke er interesseret i, havner i de forkerte hænder. Derfor skal du sørge for, at dit system er sikret mod hackerangreb (og at I løbende tager backup).

Med et cloudbaseret ERP-system, har din udbyder styr på begge dele, så du kan fokusere på din kerneforretning.
Lige præcis det her med sikkerheden skrev jeg om i indlægget: ”Dit ERP-system er en del af dit cyberforsvar”.
Tilgængelighed
Du har brug for, at dine medarbejdere kan arbejde hjemmefra eller på farten. Med on-premise kan du opleve udfordringer ift. at tilgå ERP-systemet via mobil og tablet, da det ofte kræver, at en tredjepartsklient kommunikerer mellem den lokale software og mobilenheden.
Med et cloud-baseret ERP-system er den mobile adgang en helt naturlig del af løsningen.
Farvel til dyr drift
Det var fire områder, som har betydning for dit valg. Det er vigtige områder hver især, men lad tage et eksempel på hardcore økonomi:
Du har en on premise ERP-løsning og forventer at ansætte 50% flere medarbejdere henover det næste år. Vi kender alle det her med at sidde med et langsomt system, som ikke performer – det vil du undgå. Derfor sørger du naturligvis for at investere i hardware, som sikrer, at antallet af samtidige brugere passer til de nye forventninger.
Nu vender verdensbilledet, og du får ikke ansat nær så mange nye, som du forventede. Hardwaren har du købt, du har bundet kapital i den og brugt en medarbejders tid på at indkøbe og opsætte. Eller… du ansætter dobbelt så mange medarbejdere og står pludselig med et langsomt system, fordi I er for mange brugere på. Det er spild af medarbejdernes tid og dine lønkroner.
Fleksibilitet og fremtidssikring er bare at foretrække.
Goddag til outsourcing i skyen
Overordnet set er on-premise ERP bedst egnet til store virksomheder med ressourcer og økonomi til at styre systemdriften, infrastrukturen og sikkerheden.
Med en cloudbaseret løsning outsourcer du risiko og kapitalbinding – og det har sine helt klare fordele for SMV’ere. Samtidig får du den førnævnte fleksibilitet og fremtidssikring.
Du outsourcer til eksperter, som ved lige præcis, hvad det her handler om, så du slipper for at have in-house manpower med den ekspertviden og tid til håndtering.
Du er skalerbar uden at binde en masse kapital i ekstra hardware. I stedet tilkøber (og opsiger) du blot de adgange, du har brug for direkte i skyen – så er det din udbyders opgave at sikre, at der er serverkapacitet nok.
Du har et altid sikret system med de nyeste opdateringer, automatisk backup og en hotline, hvis noget brænder på.
Og du har adgang til systemet uanset hvor i verden, du befinder dig. På farten eller hjemmekontoret – du og dine medarbejdere kan få adgang til de data, I har brug for, for at udføre jeres arbejde.
Det lyder som en salgstale, og ja – det er det måske også. Faktum er bare, at skyen er fremtiden. Og skal du skifte ERP-løsning, skal du vælge en fremtidssikret løsning.
Vil du vide mere?
I forlængelse af ovenstående, vil jeg lige nævne et blogindlæg, jeg tidligere har skrevet: ”5 tegn på, at du bør flytte dit ERP i skyen”. Tag fx de fem udsagn som en lille test og se, om det er ved at være tid til, at din ERP-løsning flytter op i skyen.
Hos Bornerups har vi +30 års erfaring med at implementere ERP-systemer, som understøtter virksomhedens fremtidige udvikling – og den gældende lovgivning. Få en erfaren partner med i processen – fra foranalyse til færdigt implementeret projekt – vi er med dig hele vejen.
Book et gratis sparringsmøde og lad os se på, hvordan vi kan optimere din virksomheds processer med et nyt cloud-baseret ERP-system.