Belægningsgrad, en af de vigtigste KPI’er inden for logistik

Skrevet af Kenneth Søe-Larsen
Publiceret 07/10/2021

Business Intelligence (BI) har rigtig stor indvirkning på logistiksektoren, og det er ikke overraskende, når vi ser på den voksende kompleksitet i forsyningskæden. For når det går galt i kæden et eller andet sted, forringes marginen hurtigt. Dette kan medføre store omkostninger. Desuden er forståelse af data ikke kun nyttig til optimering af dine egne forretningsprocesser. Behovet for data øges også for dine kunder. For eksempel, hvad er deres bedst sælgende varer, og hvordan kan de finjustere deres produktionsproces på en bedre måde? Kan du ikke besvare disse spørgsmål for dem? Så er du i fare for at miste kunder og partnere.

På grund af digitalisering og teknologi er vi nu i den såkaldte “fjerde industrielle revolution”. Revolution kræver forandring.

Logistik for nøgletal

Okay, du er overbevist: Du vil integrere dataanalyser i dine aktiviteter. Det er en god start. Men hvad nu? Boltrics har tidligere udført omfattende undersøgelser blandt sine kunder. I denne undersøgelse kom de 6 vigtigste KPI’er til logistikudbydere frem. Så du ved allerede, hvilke nøgletal der er vigtige. Men hvordan fortolker man dem, og hvad er gode værdier? I denne blog vil vi gå dybere ned i den første af de seks KPI’er: belægningsgraden.

Belægningsgrad, hvad taler vi om?

Belægningsgraden er den procentdel, der angiver, i hvilket omfang den disponible kapacitet anvendes. Med andre ord: Hvor mange pladser er stadig tilgængelige på dit lager, og hvor mange er i brug? Jo højere belægningsgraden er, jo mere effektiv arbejder du. Men på den anden side betyder en belægningsgrad, der er for høj, at dit lager kan være for lille til din virksomhed. Så hvad er den ideelle belægningsgrad?

Den ideelle belægningsgrad

Tompkins (1998) udtalte i sin Lagerstyringshåndbog, at en belægningsgrad, der er højere end 80%, påvirker dit lagers effektivitet negativt. Ordreplukkere vil være i vejen for hinanden, og lagerets produktivitet bliver kompromitteret. Den maksimale belægning bør være omkring 85 til 90%. På denne måde er der altid plads til en uventet hasteordre. En belægningsgrad under 80% betyder, at mere end 20% af lageret ikke er i brug. Disse ubrugte steder koster kun penge. Men hvad koster et (palle)sted faktisk?

Beregning af omkostningerne ved et pallested

Prisen på opbevaringssteder varierer naturligvis pr. distributionscenter. Jo mere effektiv du arbejder, jo lavere vil omkostningerne være for dig. Og dermed jo højere margener. Der kræves nogle variabler for at beregne omkostningerne ved én pallelokation. På billedet nedenfor kan du se, at over linjen er de samlede relevante omkostninger. OPU står for opbevarings- og opsamlingsudstyr. Antallet af brugte pallepladser vises under linjen.

 

 

 

 

Så omkostningerne for et pallested afhænger af øjeblikket. Jo mere kapacitet der er i brug, jo billigere er stederne for dig. Med denne formel kan du også beregne den mindste belægning, der er nødvendig for at dække omkostningerne. Breakeven-punktet. Derfra kan du bestemme, hvilken belægningsgrad du kan anvende for at arbejde produktivt inden for dit lager.

Hvad betyder det for dig?

Ved at få (visuel) indsigt i belægningsgraden ved du, i hvilket omfang dit lager er effektivt. Er en stor del af din kapacitet ubrugt? Så pres lidt hårdere på for at få ekstra opgaver eller prøv at reducere dine omkostninger gennem automatisering. Er dit maksimum ofte nået? Godt gået! Måske er det tid til at udvide eller organisere lageret på en anden måde. Data kan også hjælpe dig med at kortlægge de sæsonbestemte påvirkninger, så du kan forudse dem.

Microsoft Power BI

Med Microsoft Power BI har du en række analytiske værktøjer til rådighed, der giver indsigt i hele organisationen. Boltrics leverer standarden med 3PL og Nekovri Dynamics, så du behøver ikke selv at gøre noget for at få den vigtigste indsigt. Ud over belægningsgraden får du indsigt i de andre vigtigste KPI’er til logistikudbydere, og dette datasæt vil løbende blive udvidet.

Fjerde industrielle udvikling

Som jeg nævnte i begyndelsen af denne blog: revolution kræver forandring. De, der ikke (ønsker at) ændre, vil ikke længere være konkurrencedygtig efter et stykke tid. En hård pille at sluge, men en virkelighed, der er blevet bevist gennem en længere periode. Tilpasningsevne og adfærdsændringer er af afgørende betydning her. Invester i dataanalyse, implementer dette med alle dine processer, og du vil se, at du vil øge din effektivitet.

 

 

 

Sig ja til holdbare forandringer i et langvarigt samarbejde, hvor vi kan regne med hinanden

Der er mere, hvor det kommer fra:

Ingen resultater fundet

Siden du anmodede om kunne ikke findes. Prøv at præciser din søgning, eller brug navigationen ovenfor til at lokalisere indlægget.