5 tips til at forbedre KPI’erne på lageret

Skrevet af Kenneth Søe-Larsen
Publiceret 15/09/2021

Konstant faldende leveringstider, stigende krav til produktsikkerhed og vedvarende mangel på arbejdskraft. Det er blot et lille udpluk af de udfordringer, du i øjeblikket står overfor som logistikudbyder. Og så nævner vi ikke engang kundernes vidtrækkende ønsker. Ordrer skal behandles så hurtigt som muligt til de lavest mulige omkostninger – uden at gå på kompromis med kvaliteten af produkterne og sikkerhed.

 

Hvad er det hemmelige trick for at forblive økonomisk sund og samtidig imødekomme efterspørgslen på markedet i disse udfordrende tider med stramme marginer og høje forventninger? Kort sagt: Hvordan opnår du dine lager-KPI’er? Svaret er faktisk ret simpelt: Sæt din WMS til at arbejde og spar ressourcer.

 

 

Et praktisk skridt i retning af innovation

Med et stramt arbejdsmarked og små marginer er automatisering ofte en praktisk investering. Det lyder måske ikke så innovativt. Men det er netop et praktisk træk, der giver dig plads til at engagere dig i innovative projekter. Fordi du, med de rigtige værktøjer, kan behandle større mængder med minimal (manuel) drift, så du ikke behøver at bebyrde dine kolleger med yderligere administrative opgaver. Det gør en forskel. Du behøver ikke længere bekymre dig om tunge, manuelle opgaver, men i stedet kan du fokusere på dine kerneområder.

  

5 hurtige tips til forbedre lagrets KPI’er

 

1.Track & spor dine varer

På grund af de stigende kvalitetsstandarder og -regler bliver du konstant konfronteret med udfordringen om at garantere produktintegritet i hele forsyningskæden. Det kan lægge et stort pres på din virksomhed. Da det normalt vedrører et stort antal (tjek)punkter, som din kollega på lageret skal registrere en efter en i systemet. Efterfulgt af ubesværet at dele disse med din kunde. Hvis det skal gøres manuelt, kan du nemt ansætte en ekstra medarbejder til det.

Hos VCK Logistics SCS  sikrer de, at de kan følge ordrer gennem hele processen ved hjælp af  serienummerregistrering. Hvis noget uventet går galt, ved de altid, hvordan man sporer det.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Undgå trafikpropper på din læsserampe

På en gennemsnitlig arbejdsdag kan antallet af lastbiler, der ankommer til din rampe, stige betydeligt.
I en ideel verden følger leverancer hinanden en ad gangen. Praksis viser sig dog at være lidt mere uregerlig: leverandører ankommer alle på samme tid, og på ingen tid vil der være en stor flaskehals foran dine ramper. Resultatet? Dine medarbejdere knokler til en start, mens de har næsten intet at gøre en time senere. Ikke ligefrem den ideelle fordeling af ressourcer og tid. Heller ikke særlig befordrende for produktiviteten og forholdet til leverandørerne. I sidste ende sidder du og din logistikpartner fast i en ineffektiv og dermed dyr proces.

Undgå kaos på dit areal og giv logistikpartnere mulighed for at reservere et tidsinterval via App Platform. Chauffører ankommer i løbet af en forud aftalt periode, kører ind på dit areal med en unik adgangskode og dine medarbejdere er klar til (af)belastning så hurtigt som muligt.

 

3. Optimer lager-KPI’erne omsætningshastighed og belægningsgrad

Vi behøver ikke at fortælle dig, at du med en strømlinet procedure kan behandle store mængder så effektivt som muligt. Dine medarbejdere og maskiner udfører opgaver hele dagen, så der er en god chance for, at der er mulighed for forbedringer på alle områder. Men hvordan kan du vide, hvor du kan få mest overskud?

For det første ved at måle ressourcernes ydeevne såsom hastighed, nøjagtighed og pålidelighed. For det andet den specifikke placering, hvor du opbevarer varer. Og for det tredje den rute, som dine lagermedarbejdere følger for at indsamle ordrer. Dette påvirker en af de andre KPI’er for lagersteder: performance pr. medarbejder.

Ved at kortlægge en af de vigtigste KPI’er for lagersteder, den gennemsnitlige leveringstid, var Jonker & Schut  i stand til at organisere deres lager mere effektivt. Blot ved at placere varer på et strategisk sted på lageret: de hurtigt bevægende fødevarer forrest og de langsomste varer i bagved. Derudover betaler det sig ligesom Nedcargo at beregne den mest økonomiske rute på lageret på grundlag af XYZ-koordinater.

 

4. Gå efter automatisering og robotisering

Kombinationen af et stramt arbejdsmarked på den ene side og global konkurrence på den anden side vil give brugen af (semi) automatiserede lagre og robotisering et stort løft i de kommende år. Dette giver dig straks mindst tre fordele: du har brug for mindre personale, du kan bruge dine nuværende medarbejdere til andre opgaver, og processen kan fortsætte med at køre 24/7.

Men det er ikke den eneste grund til, at automatisering og robotisering bliver mainstream. Efterspørgslen på markedet ændrer sig også konstant. Behovet for at kunne tage ordrer i mindre mængder vokser. Helst med kortere gennemløbstid i et bestemt tidsvindue. Ved at automatisere processerne endnu mere kan du øge afviklingsprocessens hastighed – uden at gå på kompromis med indkomsten.

 

5. Tænk proaktivt sammen med kunderne

Selvfølgelig tager du dig godt af dine kunder, og du gør alt for at imødekomme dine forventninger. Eller helst overgå dem. Det behøver slet ikke at være en hjerne teaser. Fordi med de data, du har indsamlet, viser det sig ofte at være ret let at få værdifuld indsigt. Du ved præcis, hvor mange varer der er på lager, hvad den gennemsnitlige leveringstid er og hvad tendensen er med hensyn til efterspørgsel. Data, der giver dine kunder mulighed for at reducere lagerbeholdningen – uden at skulle give et nej til deres kunder.

Sig ja til holdbare forandringer i et langvarigt samarbejde, hvor vi kan regne med hinanden

Der er mere, hvor det kommer fra:

Ingen resultater fundet

Siden du anmodede om kunne ikke findes. Prøv at præciser din søgning, eller brug navigationen ovenfor til at lokalisere indlægget.